ארבע אותיות - שירת קודש ממערב הסהרה

Arba Otiyot. Contemporary Jewish Music, vol. 5. Directed by Yair Harel. Edited by Edwin Seroussi and Yuval Shaked. Jerusalem, Israel: Jewish Music Research Centre/The Ben-Zvi Institute/NaNa Disk, 2017. Commercial Recording. CD.

התקליטור שלפנינו מוקדש לפיוטים של יהודי אזור תפילאלת, ובמיוחד למורשת הצדיק הנערץ רבי יעקב אבוחצירא ובני השושלת הרבנית שייסד. השירים מאוגדים בקובץ 'יגל יעקב' (ראו להלן). אל שירי האוסף הוספנו מעט פיוטים מאת מחברים אחרים ממסורת יהודי מרוקו וכן שיר ישראלי אחד.
 
חברי אנסמבל הפיוט של מכון בן–צבי ובראשם יאיר הראל ואברהם כהן, הם שהגו את הרעיון להפיק את האוסף, והם גם מבצעי השירים. תוך פיתוח מסורות בעל-פה של חברי האנסמבל שמוצאם מאזור תפילאלת, ובהתבסס על חומרים ארכיוניים, הצליח אנסמבל הפיוט לייצר מיזוג ייחודי בין דרכי ביצוע
מסורתיות ובין מצלול חדש שמקורו בדחף לחדש מסורת זו בכלים אמנותיים. מצאנו שהפקה זו תואמת את הסדרה 'מוזיקה יהודית בת זמננו', שכן היא ממזגת זיכרונות בעל פה עם חומרים ארכיוניים של מהגרים שהגיעו לישראל משוליה הדרום-מזרחיים של הסהרה המרוקאית, ומתעמקת בהם לאורן של מגמות עכשוויות בזמרת הפיוט בישראל.

רשימת שירים: 

אל חי

מזמור שיר 1

יום השבת

אעופה אשכונה

את אדמה

יחיד רם

יונתי תמתי

מזמור שיר 2

ה' אלוהינו

האד אל כאס

ארוממך

אליך ה' - שערייך

מזמור שיר 3

ניתן להוריד מאמזון כקובץ mp3, או למצוא אותו באפל מיוזיק.

 


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים