אברהם עילם-אמזלג

אבי (אברהם) עילם-אמזלג נולד בקזבלנקה שבמרוקו בשנת 1941, ובשנת 1952 עלה לארץ בגפו במסגרת עלית הנוער. עוד בהיותו תלמיד במוסד ״עליה״ בפתח תקוה התגלו כישרונותיו המוזיקליים, הוא זכה במלגות של קרן שרת (׳קרן נורמן׳) והתקבל כתלמיד לחליל אצל ד״ר אורי טפליץ, בזמנו החלילן הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

מיד לאחר שירותו הצבאי בגדוד חמישים של הנח״ל המוצנח החל לימודיו במדרשה למורים למוזיקה בתל אביב. תוך כדי לימודיו במדרשה עבד בלהקת ״ענבל״ כחלילן, כמלחין וכמנהל התזמורת והמקהלה. עם סיום לימודיו במדרשה החל לעבוד כחלילן וכמלחין במוסדות שונים ביניהם תיאטרון הילדים של אורנה פורת לה כתב מוזיקה לכמה מחזות וכן הקים את להקת מזמור שפעלה במסגרת ׳סל תרבות׳ והופיעה בכל רחבי הארץ ואף ערכה סיור מחוף אל חוף בארה״ב.

עילם-אמזלג השלים תואר ראשון ושני באקדמיה למוזיקה בתל אביב בה למד נגינה, הלחנה וקומפוזיציה. כתיזה לתואר שני הגיש עבודת מחקר על ה׳מקמאת׳ של עדן פרטוש. לימודי תואר שלישי השלים באוניברסיטה העברית ואת עבודת הדוקטורט שלו שעסקה במערכת המקאם של צפון אפריקה כתב בהנחייתו של פרופ׳ אמנון שילוח תחת הכותרת: "התפיסה המלודית בשירת הבקשות של יהודי מרוקו" (1986). בנוסף לכך אמזלג למד שירת ימי הביניים, לשון ערבית וספרות אנגלית.

הוא לימד באוניברסיטת באר שבע ובאוניברסיטת חיפה, כשתוך כדי עבודתו האקדמאית הנחה סטודנטים וחוקרים לתארים שונים. עילם-אמזלג השתתף בשנת 1994 בהקמת התזמורת האנדלוסית הישראלית וכיהן כמנהלה המוזיקלי וכמנצחה הראשי במשך תשע שנים מיום הקמתה. כמו כן, הוא העלה לראשונה על כתב התווים את כל היצירות האנדלוסיות שהתזמורת נגנה.

הוא הלחין יצירות רבות להרכבים שונים, יצירות שבוצעו על ידי מיטב הגופים המוזיקליים בארץ ובחול, כולל התזמורת הקאמרית הישראלית, נגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית, תזמורת הקאמרטה, תזמורת רשות השידור, תזמורת הקיבוצים ועוד. יצירות למקהלה הוזמנו ובוצעו עלידי זמרי מקהלת המטרופוליטן אופרה של ניו יורק, זמרי קאמרן בניצוחו של פרופ׳ אבנר אתי, מאיה שביט ועוד. בין יצירותיו מוכרות יצירות לחליל, כגון "מדברית" לחליל סולו, "תקסים" לחליל סולו (ראו כאן), רביעיות חליל שהוזמנו ובוצעו על ידי רביעית החליל הישראלית עם אורי שהם, יצירות לתזמורת כגון "לבי במזרח" שהוזמנה ובוצעה על ידי תזמורת הקאמרטה הישראלית בניצוחו של אבנר בירון, "סויטה מרוקאית" לחליל ותזמורת קאמרית שנוגנה על ידי התזמורת הקיבוצים נתניה עם החלילנית שרון בצלי.

יצירותיו של עילם אמזלג זוכות להצלחה רבה ומשלבות מסורות מזרחיות עם מבנים ושיטות הלחנה מערביות.

כחוקר, הוא עוסק בחקר המוזיקה היהודית של צפון אפריקה ופרסם ספרים ומאמרים בתחום זה. (לרשימת פרסומיו ראו באתר הספרה הלאומית של ישראל)

עילם-אמזלג זכה בפרסים שונים על יצירותיו ועל תרומתו למוזיקה הישראלית. בין הפרסים: פרס על שם לוצ׳אנו בריו; פרס התזמורת הקאמרית הישראלית, פרס לאומנויות הבמה מטעם עיריית תל-אביב ופרס תור הזהב.

מקור: "אבי עילם-אמזלג" באתר המכון למוזיקה ישראלית.


תקסים לחליל סולו

מלחין: אברהם עילם-אמזלג | חלילן: יוסי ארנהיים 


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים