בית הכנסת עדס

בית הכנסת עדס הוקם על ידי העדה החאלבית ונמצא בשכונת נחלת ציון (נחלאות), במרכז ירושלים.

בתחילת המאה ה-20, יהודים רבים החלו להגר מסוריה לארצות שונות ובעיקר לארצות הברית, אנגליה, ארצות אמריקה הלטינית ופלשתינה. היעד העיקרי של ההגירה לפלשתינה היה ירושלים ובשנת 1901 הוקם בה בית הכנסת עדס. בניית בית הכנסת מומנה על ידי בני הדודים עובדיה יאשיהו עדס ויוסף יצחק עדס בני משפחת עדס שמוצאה בעיר חאלב בסוריה.

בית הכנסת מעוטר בקישוטים ייחודיים, כדוגמת ציור קיר (1912-1911) של האומן יעקב שטרק, ממייסדי בית הספר בצלאל לאומנות ועיצוב. בנוסף, ישנו ארון קודש גדול שנבנה בדמשק ועשוי מעץ המכוסה בעיצובים גיאומטריים ומשובץ באם הפנינה (צדפת הפנינים).

מאז הגירת היהודים מסוריה, הפכו ירושלים וניו יורק למרכזים העיקריים של מסורת הפיוט החאלבית. בירושלים, קהילת עדס משמרת את המסורת המוסיקלית של יהודי חאלב כאשר לכל שבת מוקדש מקאם מיוחד, המשתנה על פי סדר הפרשות. מאז הקמתו, שימר בית הכנסת את מסורת 'שירת הבקשות' (לינק) המבוצעת השכם בבוקר שבת במהלך החורף. 'עונג שבת' היא מסורת נוספת שיובאה לבית הכנסת על ידי הגבאי יחזקאל נואמה, במסגרתה שרים פיוטים בציבור בשעת אחר הצהריים של שבת במהלך הקיץ.

לסגנון שירת הפיוטים החאלבי בעדס תפקיד חשוב בעיצוב סגנון החזנות ה'ספרדי-ירושלמי'. חזנים ורבנים חשובים רבים השתתפו בטקסי התפילה בבית הכנסת, כולל הרב הראשי המנוח עובדיה יוסף שהיה מזוהה בין היתר עם מפלגת ש'ס.

אף כי מקור הקהילה הוא בחאלב, עד לשנת 1960 הצטמצם מספר החאלבים בשכונה ורבים מהמתפללים בבית הכנסת מאז היו יהודים כורדים. כיום מתפללים ממספר עדות פוקדים את בית הכנסת עדס, בנוסף למוסיקאים ותיירים הבאים על מנת להאזין ולחוות את המסורות המוסיקליות הייחודיות של שירת הסליחות והבקשות.

מוסיקה בבית הכנסת עדס 

Sources:

Doron, Shay. 'Kodesh Hakodashim: Ta'aso Kavod LeVeit HaKnesset Hakhi Ham BeNakhlaot.'

Zenner, Walter P.. A global community: the Jews from Aleppo, Syria. Detroit: Wayne State University Press, 2000. 99.

'Ades Synagogue.' Wikipedia: The Free Encyclopedia. Wikimedia Foundation, Inc. 22 June 2010. Web.04 March 2012.

Marks, Essica. 'Hitpathuta Shel Masoret Sefarad-Yerushalayim.' An Invitation to Piyut.


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים