יעקב בן משה לוי מולין (מהרי"ל)

רבי יעקב בן משה לוי מולין (מהרי"ל) נולד ב-1365 לערך ונפטר בשנת 1427. מהרי"ל היה תלמידו של אביו, הרב משה הלוי סגל, רבה של מיינץ (מגנצא). וכן תלמידו של רבי שלום מאוסטריה, רב בווינר-נוישטאדט. כבר בצעירותו היתה ניכרת גדולתו של מהרי"ל בלימוד הגמרא ובחסידות. בשנת 1387 הוא הפך לרבה של מיינץ, במקום אביו. הוא הקים במיינץ ישיבה שמשכה אליה תלמידים רבים. מבין תלמידיו ראוי לציין את הרב יעקב וייל (רב בנירנברג, אאוגבסורג וארפורט), שתשובותיו נחשבו סמכותיות.

מהרי"ל חי בתקופה לא קלה ליהודי האזור. הוא חזה בטבח ההמוני של יהודי אוסטריה בניסן ה'קפ"א (1421) ובמלחמות בבוהמיה שגרמו ליהודי בוואריה וחבל הריין סבל רב. מצבם הקשה של היהודים באזור באותה תקופה, משתקף בתשובות ההלכתיות שכתב, שרבות מהן מוקדשות לכל מיני אתגרים הנוצרים במצבים אלו: יתומים, אלמנות, ירושות, עגונות, אבלות ועוד. למהרי"ל היה תפקיד משמעותי בתהליך השיקום של יהדות גרמניה. הוא נחשב לסמכות הגדולה ביותר בתקופתו. קהילות למרחקים ביקשו את עצתו, שיחותיו ותשובתו, בהם הדגיש את חשיבות המסורת. הוא נפטר ונקבר בבית העלמין העתיק בווורמס (וורמייזא).

מהרי"ל שימש כחזן בקהילתו, והוא דגל בגישה שאין לשנותה מהניגונים המסורתיים. מאידך מסופר שהוא גם חיבר ניגונים חדשים ויש ניגונים המיוחסים לו. חלק מהלחנים המיוחסים לו שימשו במיינץ עד מלחמת העולם השנייה.

מקור: Jewish Encyclopedia וכן ביוגרפיה מלאה באתר ויקיפדיה.

ראו גם: מוֹלִין, יעקב הלוי סג"ל (מהרי"ל)", יהודה דוד אייזנשטיין (עורך), אנציקלופדיה אוצר ישראל, ניו יורק: פרדס, תשי"ב, חלק ו, עמודים 115–116, באתר היברובוקס



הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים