יהושע וייסר (פילדווסר)

יהושע שמואל וייסר (פילדווסר) נולד בשנת 1888 בנובה אושיציה, אוקראינה. כילד, נחשף דרך אביו, אבא פילדווסר, למלודיות חסידיות מסורתיות וזמירות בעברית. וייסר החל את חינוכו המוסיקלי הפורמלי עם החזן המקומי של נובה אושיציה, אשר לימד אותו סולפג' ושירה מתווים.
הוא השתתף בלא מעט מקהלות בבתי הכנסת המקומיים, לומד מחזנים בעלי שם כאליעזר גרוביץ'
בשהותו בויניצה למד תאוריה והרמוניה בקונסרבטוריון הקומי עם פרופסור קרטקוף (Karatkoff). בגיל 16, תוך כדי הופעות והמשכת לימודיו בויניציה, הלחין את יצירתו הראשונה, למקהלה וחזן, ''מה אשיב'' - אוסף מתוך ההלל. 
בשנת 1909, בגיל 21, וייסר החל בקריירה רשמית כחזן, משמש כחזן בבית הכנסת בויניציה. במהלך עבודתו שם התאפשר לוייסר להמשיך ולפתח כשרון הלחנה, כשהוא משתמש ברבות מיצירותיו בעבודתו בבית הכנסת. 
 
בפתיחת מלחמת העולם הראשונה (1914), היגר לארצות הברית, ואז גם שינה באופן רשמי את שם משפחתו מפילדווסר לוייסר. במטרה לבסס את מעמדו בניו יורק, לקח על עצמו וייסר משרות לטווח קצר, בעיקר בתקופות החגים. 
בשנת 1923 מונה לחזן בבית הכנסת באלן סטריט, כשלאחר מכן כיהן בשורה ארוכה של בתי כנסת לתקופה של שנה עד ארבע שנים. הוא שימש בתפארת ישראל, בית כנסת נחלת צבי בשדרת 109 מזרח, בבית הכנסת תלמוד תורה טרמונט בברונקס, ובבית הכנסת שערי תפילה וחברת תהילים בברוקלין.
תקופתו הפעילה האחרונה של וייסר כחזן הייתה בין השנים 1944-1950, בה הוא כיהן כחזן בחגים ובפסח במלון פלגר, הרי הקטסקיל במדינת ניו יורק. לאורך תקופה זאת, הקדיש וייסר יותר ויותר מזמנו להלחנה והוראה. 
 
לאורך שהותו באמריקה, וייסר היה מעורב בארגונים ומוסדות של חזנות. בשנת 1937, היה ממנהיגי הקמתו של The Cantors-Ministers Cultural Organization , ובין השנים 1939-1950 שימש כנשיא איגוד ראשי החזנים היהודים באמריקה. בנוסף, היה חבר פעיל בחברת המלחינים היהודיים. 
 
יצירתו הכללית של וייסר מקיפה ומגוונת. מלבד שלושה עשר אוספים של יצירות מקוריות לבית הכנסת, הוא הלחין הרבה שירים חילוניים לפסנתר ולקול, שני אוספים של מלודיות חסידיות, מוסיקת ליווי ושפע של מאמרים הדנים במוסיקה ליטורגית יהודית וחזנות אמריקאית. 
 
יהושע וייסר נפטר בשנת 1952, מעט לפני שהאוספו האחרון, ''שירי בית הכנסת, ספר 2'', נשלח לדפוס.
 
תאור אישי על ידי מלחין הניגון, בן ציון שנקר שכותרתו, ״יהשוע וייסר המתמיד שיכנע את הורי לתת לי להצטרף למקהלה שלו,״ ניתן לצפות ב-YouTube באדיבות ה-Yiddish Book Center (אנגלית).
 
לביוגרפיה נוספת בארכיון מילקן (אנגלית), לחץ כאן


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים