אברהם בר בירנבאום

אברהם בר בירנבאום נולד למשפחה חסידית בפולוצק, פולין. הוא נחשף למוסיקה כבר מגיל צעיר, כאשר ליווה את אביו במסעותיו לחצרות הרבנים של קוצק וגור, שם שמע מוסיקה חסידית. אף על פי שנחשב לעילוי בתלמוד, פנה אברהם לקריירה מוסיקלית כבר בגיל צעיר; הוא החל לשיר במקהלת בית הכנסת של החזן המקומי, לייזרקה, למד כינור עם כליזמר מקומי וניגן בהתוועדויות חסידים. אביו לא היה שבע רצון מבחירתו בעולם המוסיקה, אך לבסוף הרשה זאת בתנאי שימשיך בלימודי התורה.

כאשר משפחתו עברה ללודז', הכיר בירנבאום את חיים 'חייקל' ינובסקי, שהיווה דמות מרכזית בהתפתחותו המוסיקלית. תחת השפעתו של ינובסקי, למד תיאוריה של המוסיקה והמשיך לשיר במקהלה יהודית. בלודז' למד בירנבאום להיות שוחט, מקצוע שנהוג היה לשלבו עם חזנות, וקיבל עבודה כחזן-שוחט בכפר בהונגריה. בתקופתו בהונגריה, בירנבאום המשיך ללמוד מוסיקה, והלחין את יצירתו הראשונה, 'על נהרות בבל'. באותה העת הוא החל לפרסם מאמרים בכתב העת 'הצפירה'.

ב-1891, חזר לפולין וכיהן כחזן בפששניץ שם גם הקים מקהלה. בתקופה זו, המשיך בעבודתו כשוחט אך ניסה להסיר מעצמו אחריות זו. הוא המשיך להלחין וכתב מספר מיצירותיו המפורסמות. ב-1893, הצליח למצוא תפקיד של חזן בלבד ועבר לכהן כחזן ראשי בצ'סטוחובה, פולין, שם נשאר ל-20 השנים הבאות.

בצ'סטוחובה, המשיך בירנבאום את לימודי המוסיקה באופן עצמאי והחל ללמד הרמוניה. כך, בהתבסס על קריירת ההוראה שלו, פרסם את הספר 'תורת הזמרה הכללית' (1902). פעילויות מוסיקליות אחרות שבהן עסק כללו: הוצאה לאור של כתב העת העברי הראשון למוסיקה ונושאי חזנות, 'ירחון לחזנים' (1896-7), ממנו שרדו חמישה גיליונות; פתיחת בית ספר לחזנות (1906), שהיה הראשון מסוגו בפולין; ארגון ועידת החזנים בוארשה (1907) במטרה להקים איגוד של חזנים בפולין; פרסום מאמרים על מוסיקה יהודית בעיתונים 'הצפירה' ו'העולם'; ופרסום חיבוריו המוסיקליים בספרים 'הלל וזמרה' (1897) ו'אמנות החזנות' (1908).

ב1913, עזב את צ'סטוחובה וחזר ללודז' שם פתח עסק למכירת פסנתרים וכלי נגינה אחרים והמשיך ללמד ולהלחין. הוא הלחין בעיקר שירים ממגוון סגנונות ותרבויות, ביניהם שירים יפניים. בשנות חייו האחרונות, ניסה בירנבאום לייסד עיתון נוסף, אך סערת מלחמת העולם הראשונה מנעה את הצלחתו.

אברהם בר בירנבאום נפטר ב-1922, בעת ביקור בצ'סטוחובה.



הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים