For choir with (or without) solo voice. This is a part of a manuscript from the end of the 19th century.
מתוך מפגשי קבוצת חוקרי אשכנז הנערכים בבנין הספרייה הלאומית. בכל מפגש מציג חוקר אחר אספקטים מחקריים של המסורת האשכנזית לסוגיה ולאחר מכן מתנהל דיון.
במפגש הנוכחי, עוסקת דוקטור גילה פלאם בקובץ שירי היידיש שהוקלטו ע'י ברגובסקי בתחילת המאה ה-20.
שלושה כתבי יד מן הספריה הבריטית בלונדון בנושא מוסיקה מובאים כאן: הגרסה העברית של הפירוש היהודי-ערבי של דונש אבן תמים על ספר היצירה, הגהה של משה אבן עזרא על פירוש דונש איבן תמים על ספר היצירה ומאמר בתורת המוסיקה.
Description and interpretion of the mention of musical terms in Rabii yehuda haley's 'Kuzari'. תיאור ופירוש מאמרים בספר הכוזרי בנושא מוסיקה. בפסקה 2, 70 בספר הכוזרי מדובר בקשר שבין מלודיה וטקסט מטרי. נעשים השוואות עם מקורות ערביים -יהודיים נוספים.
The term 'musiqah' entered Jewish literature through the Arab cultural contact. One hundred and twelve quotations are located, in Hebrew or Judeo-Arabic (Arabic in Hebrew characters) works. Presently inaccessible manuscripts will certainly increase the number, but an evaluation is already possible. The distribution is analysed chronologically, linguistically, geographically, and by spread, pronunciation and spelling.
This monograph presents the existing literary evidence related to the art music practices of the Portuguese Jewish Community of Amsterdam in the 18th century. It includes an inventory of the notated musical sources preserved in the library of the community in Amsterdam, an edition of some of the works, and background on the musical occasions in which this music was performed. 144p. Revised and enlarged version of part 4 of the author's "la pratique musicale savante dans quelques communautes juives en Europe aux 17e et 18e siecles".
מהדורה מדעית של הטקס המוסיקלי שנכתב על ידי מלחינים אנונימיים לטקס הושענא רבה בקהילה היהודית האיטלקית של קסאלי מונפראטו (1732), שנמצא בכתב יד גינצבורג 807[I] שבספריית המדינה על-שם לנין שבמוסקבה. תווים לחמישה ושישה קולות, כלי מיתר ואבובים, הכוללים גם את הטקסט הליטורגי והקנטטה "יונה בין חגוי סלע", ולפניהם מבוא היסטורי ומהדורת פקסימיליה של הליברטו העברי המקורי.
כריכה רכה. ניתן לשכור תפקידי תזמורת.
A step towards a more comprehensive history of Sephardi liturgical music, this monograph examines a collection of transcriptions of traditional liturgical music prepared by the first congregation of Reform Jews in Hamburg in the second decade of the 19th century as part of its attempt to introduce Sephardi tunes into the synagogue services. These documents comprise the earliest tangible evidence of Sephardi liturgical music and allow for a reevaluation of historical issues and myths related to this musical tradition. Includes musical examples.