רפאל שכטר

רפאל שכטר נולד ב27 במאי 1905 בבראילה (רומניה). לאחר מלחמת העולם הראשונה, עבר לברנו, שם החל את לימודיו הרשמיים במוסיקה. הוא המשיך בלימודיו בקונסרבטוריון למוסיקה בפראג, שם קיבל תואר בניצוח והלחנה, ופסנתר במאסטר סקול. לאחר סיום לימודיו ייסד שכטר אופרה קאמרית מצליחה, והיה מבוקש כמורה לפיתוח קול.
שכטר הגיע לטרזין באחד מהטרנספורט הראשונים ב1941. בשל היעדר משאבים (כדוגמת כלי נגינה ופרטיטורות), הפעילות המוסיקלית המוקדמת הייתה שירה משותפת בקסרקטינים. ב1942, פעילויות המקהלה המאורגנות של שכטר החלו לקבל צורה. בשיתוף פעולה עם קארל שוונק, שהיה שחקן, מנהל, כותב ומלחין פעיל בפראג של לפני המלחמה, שכטר הפיק לראשונה מופע בידור קברט בקאסט שכולו גברים. שיר הסיום ''מרש טרזין'' הפך ללהיט מיידי, ונשאר מרכזי גם במופעי הקברט הנוספים שהועלו ע''י שכטר ושוונק.
 
ביחד עם שטף האסירים המוסיקליים בטרזין, פעילות המקהלה של שכטר גדלה בהיקפה וכמותה. הגעתו של הפסנתרן גדעון קליין הייתה מועילה במיוחד; הוא עיבד שירי עם צ'כיים, סלובקיים, עבריים ואפילו רוסיים לקבוצת המקהלה המתרחבת של שכטר, משאב יקר ערך בשל המחסור בתווים. בעקבות ההצלחה הגדלה של אנסמבל הגברים שכטר ייסד גם מקהלת נשים, ובסופו של דבר שילב ביניהם לאנסמבל מעורב גדול. 
מאמציו של שכטר נתנו השראה למוסיקאים אחרים לארגן חבורות שירה; קארל ברמן ייסד מקהלת בנות, קארל ורבה מקהלת בנים, וזיגמונד סובאק מקהלה המתמחה במוסיקה ליטורגית יהודית, שירי עם ביידיש ומוסיקה פלשתינית חדשה. 
בנוסף לארגון פעילויות המקהלה, שכטר הפיק מספר אופרות לביצוע בטרזין, כולל האופרות הנשיקה והכלה המכורה מאת סמטנה, ונישואי פיגארו וחליל הקסם של מוצרט. שכטר גם היה מלווה בפסנתר פופולרי בטרזין; הוא הופיע ברסיטלים רבים של ליד, שירים, וקטעי אופרה. בנוסף, הוא גם סיפק שיעורים פרטיים לילדים מוכשרים שרצו להשתתף בפעילויות המוסיקליות של המבוגרים. 
בין השנים 1943-1944 שכטר היה מעורב בהעלאת מספר אורטוריות וקנטטות. הוא ארגן וניצח על הרקוויאם מאת ורדי והקנטטה 'שיר צ'כי' מאת בדז'יך סמטנה. בקיץ 1944, שכטר הציג קונצרט קול שהוקדש במלואו ליצירות סמטנה לכבוד שישים שנה לזכרו. 
שכטר העביר מספר ביצועים מוצלחים לרקוויאם מאת ורדי, למרות גירושים כבדים שרוקנה מאוד את מקהלתו. בשנת 1944 הוא הוזמן לתת הופעה של הרקוויאם בנשף חגיגי בוועדת הצלב האדום הבינלאומי באירוח אדולף אייכמן.
שכטר הועבר לאושוויץ באחד מהגירושים האחרונים של טרזין באוקטובר 1944, ונרצח שם עם הגעתו.
 
קישורים:
ביוגרפיה באתר מוסיקה והשואה - לחץ כאן (אנגלית)
''המופע האחרון בטרזין'', ב The New York Jewish Week . מאמר אודות הביצוע של שכטר בטרזין לרקוויאם מאת ורדי . (אנגלית)


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים