הליטורגיה של ביתא ישראל: נעימות התפילה של יהודי אתיופיה

מדריך הסגנון של שיקגו

Arom, Simha, Frank Alvarez-Pereyre, Shoshana Ben-Dor and Olivier Tourny. The Liturgy of Beta Israel: Music of the Ethiopian Jewish Prayer, Anthology of Music Traditions in Israel Vol. 26. Jerusalem: Jewish Music Research Centre, The Hebrew University of Jerusalem AMTI 0114, 2019, 3 compact discs.

מיזמים מדעיים, בדומה ליין משובח, מבשילים לפעמים לאורך תקופה ארוכה. הפרסום הנוכחי, שלידתו ב-1986, הוא תוצאה של תהליך עיקש ומדוקדק לא פחות, ומשל היין מתאים לו באופן טבעי שכן הוא התממש בשיתוף עם עמיתים צרפתיים.

העלייה החשאית של יהודי אתיופיה דרך סודן, שהחלה בשנת 1979, התפרסמה בגלוי בעקבות 'מבצע משה' שיצא לפועל בין נובמבר 1984 ותחילת ינואר 1985. בתקופת זמן קצרה זו, הוטס לישראל דרך סודן חלק נכבד של הקהילה היהודית האתיופית. בעקבות המבצע החליטו רשויות הקליטה בישראל לקבץ את הקייסים של קהילת ביתא ישראל במוסד הלימוד 'מכון מאיר' בירושלים, כדי שיתוודעו אל ההיסטוריה היהודית ואל מצוות הדת האורתודוקסית (ההלכה), השולטות בחיי הפרט של תושביה היהודיים של מדינת ישראל. מנהיגים דתיים מובילים אלה של קהילת ביתא ישראל היו מומחים בנהגי המסורת הייחודית של יהדות אתיופיה, שהיא שונה מן ההלכה. עד מהרה התברר שתהליך החינוך מחדש, שהציב את יהודי אתיופיה בפני קונפליקטים כואבים, עתיד לשחוק במהירות את המנהגים הליטורגיים של ביתא ישראל. ביוזמתו של פרופ' שמחה ארום; מאמצי המחקר המשותפים של פרופ' פרנק אלוורז-פרייר, ד'ר שושנה בן-דור וד'ר אוליבייה טורניי; ושיתוף הפעולה בין מגוון מכוני מחקר מישראל ומצרפת, פרוייקט ההקלטה השיטתי של הקייסים – אשר החל במכון מאיר בשנות ה-80' הפך למחקר מעמיק ואמביציוזי המספק הבנה מקיפה של הליטורגיה של ביתא ישראל כפי שבוצעה באתיופיה עד אמצע שנות ה-80 של המאה ה-20.

ניתן להאזין לאלבום זה גם באפל מיוזיק, או להוריד מאמזון כקובץ mp3.

 

 

Sound Examples

The Liturgy of Beta Israel: Music of the Ethiopian Jewish Prayer

סולן: קיס רחמים

The Liturgy of Beta Israel: Music of the Ethiopian Jewish Prayer

סולן: קיס רחמים


קבצים מצורפים

pdf file
Beta Yisrael HEB cover and booklet - bibliography in Eng version.pdf
תחת התנאים של המרכז לחקר מוזיקה יהודית והספריה הלאומית

הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים