זרמים יהודיים מהים הקריבי

מדריך הסגנון של שיקגו

Seroussi Edwin,  and Yuval Shaked eds., Judeo-Caribbean Currents: Music of the Mikvé Israel-Emanuel Synagogue in Curaçao. Anthology of Music Traditions in Israel, vol. 22.  Arranged by Raymond Goldstein. Jerusalem, Israel: Jewish Music Research Centre, Hebrew University of Jerusalem, 2009. CD.

מה קורה בבית הכנסת כשיהודים אנוסים לשעבר מתיישבים באי קורסאו שבים הקריבי במאה ה-17?

תקליטור זה, הפקה משותפת של המרכז לחקר יהדות הולנד והמרכז לחקר המוסיקה היהודית באוניברסיטה העברית ירושלים, מספק חלק מהתשובה. תפילות ופיוטים מסורתיים עוצבו במקצבי ואלס מקורסאו המשלבים את המוסיקה הרומנטית של שופין עם מקצבים אפרו-אמריקאים. התוצאה: מוסיקה יהודית בטעם ייחודי בביצוע מחודש של יצירות שנמצאו בכתבי יד מהמאה ה-19 וה-20 בארכיון הקהילה הפורטוגלית-הולנדית המאוחדת "מקווה ישראל – עמנואל", קהילה קטנה וחשובה, בת 350 שנות קיום בקורסאו.

קורסאו הוא אי בקבוצת האיים האנטילים ההולנדיים, סמוך לחופי ונצואלה, שיש להם ממשל עצמי במסגרת ממלכת הולנד. המוסיקה של הקהילה היהודית הזאת משקפת את תלאותיה ההיסטוריות. הרפרטואר המגוון העולה מן המבחר שבתקליטור הזה מגלה זיכרונות מוסיקליים המשתלבים לסיפור מורכב. מוסיקה זו התבססה בתחילה על מסורת היהודית הפורטוגלית שהביאו חזנים אשר חונכו בקהילה האנוסים באמסטרדם. הרפרטואר הזה באופן דרמטי במהלך הדורות, תוך ששמר תמיד על קשר עם הזיכרון היהודי-פורטוגלי. ככל שהקהילה נחשפה להשפעות מודרניות, כגון זו של התנועה הרפורמית האמריקאית, השתנתה המוסיקה שלה. מיטב המוסיקאים באי, ברובם לא יהודיים, שירתו את בית הכנסת בקורסאו ויצרו מפגש חד-פעמי ומרתק.

מבחר הקטעים בתקליטור זה, כולל את הטקסטים המולחנים הבולטים ביותר אשר נמצאים בארכיון בית הכנסת בקורסאו. אלה הם הפתיחה והסיום של הקריאה בתורה ("תהלת ה' ידבר פי", "רוממו", "ברוך הבא" ו"עץ חיים היא") והפיוטים החותמים את התפילה ("אין כאלהינו", "אדון עולם" ו"יגדל"). מוסיקה לחתונה מייצג קטע שאומץ מיצירה של לבנדובסקי.

כמה מהקטעים עדיין מצויים ברפרטואר הנוכחי של הקהילה: "ברוך הבא מס' 1" (קטע 23), הידוע כיום כ-Snoa Barukh haba; "גדלו מס' 3" (שפותח את "רוממו", קטע 3); "מזמור לדוד הודו לה' מס' 2" (קטע 5); "עץ חיים היא" (קטע 4); "בנדיגמוס" (Bendigamos, קטע 14) ו"אדון עולם" (קטע 13). קטעי המקהלה נלקחו מתוך האוסף של סוורלינג והם מייצגים את הקטעים המושרים בעת האחרונה בבית הכנסת המאוחד "מקווה ישראל - עמנואל".

מבצעים: גדעון צלרמאייר (חזן) וריימונד גולדשטיין (פסנתר)
עיבודים: ריימונד גולדשטיין
אנסמבל קולי: נעמה נצרתי (סופרן), שלי ברלינסקי (אלט), איבן כהן (טנור), ג'אי שיר (בס)


הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים