אליאנור חנה מלוטק (גורדון)

אלינור חנה מלוטק נולדה ב-9 באפריל 1922, בניו יורק, למשפחת גורדון דוברת היידיש. היא למדה בתיכון היידיש SAFI (Sholem Aleichem Folks Institute) ובהאנטר קולג' (Hunter College).

עקב היידיש המצויינת שלה, בשנת 1944 נקראה מלוטק על ידי ההיסטוריונית לוסי דוידוביץ' לשמש כמזכירתו של מקס וויינרייך, אחד ממייסדי מכון ייוו'א (YIVO) למחקר יהודי ביידיש. מלוטק התחילה בתפקידה כמזכירה ומאוחר יותר הפכה לעוזרת מחקר במכון. ב-1948 היא זכתה במלגת השתתפות בקורסים של בלשנות ופולקלור ביידיש ב-UCLA, שהועברו על ידי וויינרייך. שם, בלוס אנג'לס היא פגשה בסטודנט שהיה לבעלה, יוסף (יוסל) מלוטק. יוסף מלוטק היה ניצול שואה בו פגשה בקיץ הקודם בניו יורק כשהוא מנגן שירים ביידיש על מנדולינה. באותו זמן התגורר יוסף בקנדה, ולכן לאחר הקורס נאלצו השניים להיפרד כיוון שהויזה שלו היתה זמנית. יוסף נאלץ לחזור לקנדה וחנה חזרה לניו יורק.

פרידתם לא נמשכה זמן רב. לאחר הקורס הוצע ליוסף תפקיד של מנהל מערכת החינוך בחוג הפועלים בניו יורק, והוא עבר להתגורר שם. השניים נישאו ב-1949 ונולדו להם שני ילדים, זלמן ומארק. חנה ויוסף מלוטק הנחילו לילדיהם את אהבתם ליידיש: זלמן מלוטק הוא המנכ'ל של להקת התיאטרון ביידיש Folksbiene Theatre, ומארק הוא חבר במועצת המנהלים של התיאטרון ובעברו נשיא חוג הפועלים.

מגיל 22 ועד סמוך לפטירתה עבדה חנה בייוו'א כארכיונאית וכחוקרת שפת היידיש, בעיקר בתחום שירי העם ביידיש. במהלך שנותיה הראשונות בייוו'א ייסדה חנה את מועדון הפולקלור י.ל. כהן, שפרסם מחקרי פולקלור חדשים, וכך זכתה במהרה לשם של חוקרת מוזיקה ופולקלור. במסגרת ייוו'א היא פרסמה מספר ספרים ואסופות של שירי יידיש, חלקם בשיתוף עם בעלה. היא פרסמה בשני כרכים אסופה של שירי יידיש מתקופת השואה, וכן מחקר מקיף על השירה ביידיש ב-500 השנים האחרונות. כמו כן פרסמה מאמרים רבים בעיתונים ובכתבי עת.

בשנת 1970, חנה ויוסף מלוטק החלו לכתוב טור דו-שבועי עבור העיתון ביידיש Forverts, תחת השם 'Perl fun der Yiddisher Poezie' ('פניני השירה ביידיש'). טור זה היה למדור איתור שירים נשכחים ביידיש והזמין את הקוראים להציג שירים ביידיש שזכרו מנעוריהם. בעקבות פעילות זו הזוג כונה על ידי יצחק בשביס זינגר 'השרלוק הולמס של השירים ביידיש'.

ב-1978 קיבלה חנה מלוטק מענק מהקרן הלאומית למדעי הרוח וחזרה לעבוד במשרה מלאה בייוו'א כך שהוא הפך לארכיון המוזיקה שלה ב-1984.

לאחר מותו של יוסל בשנת 2000, חנה המשיכה לפרסם שירי עם ביידיש מארכיון רות רובין. היא זכתה בפרס על מפעל חיים מארכיון מילקן והסמינר התיאולוגי היהודי בשנת 2003.

מקור:  'YIVO Mourns the Passing of Chana Mlotek, 1922-2013' במכון ייוו'א לחקר היהדות.

ראו גם:

ביוגרפיה של חנה מלוטק  באתר משפחת מלוטק (באנגלית).

רשימת הפרסומים של חנה מלוטק בספרייה הלאומית בישראל.

(*התמונה נלקחה מהאתר Yiddish book center)



הרשמו לניוזלטר

הירשם לניוזלטר שלנו כדי לקבל עדכונים